"No jo, ty to máš zadarmo, takže to musíš chválit."
Přesně takovýhle komentáře se teď objevují u spousty blogerek. A já nechápu proč. Anebo chápu... Chápu, že spousta lidí ještě nepochopila, jak to funguje. Takže bych Vám k tomu chtěla říct pár svých slov...Pár dní zpátky jsem na svým blogovým facebooku oznámila, že budu označovat všechny příspěvky, který jsou buď sponzorovaný nebo barter (to znamená produkt zdarma výměnou za zmínku na blogu či instagramu). Všechny reklamy jdoucí přes Elite Bloggers jsou značené, tak jsem konečně došla k názoru, že bych pro vlastní transparentnost měla značit i ty svoje. Přece jen je to vůči Vám fér.
Zároveň mám ale potřebu zdůraznit, že to, že kdokoliv z nás něco dostane, NEZNAMENÁ, že to musíme vychválit. Nemusíme. Když se nám věc nelíbí, tak o ní buď nic nepíšu nebo o ní napíšu negativně. Nemáme jako podmínku psát o daný věci v superlativech. Máme se o ní jen zmínit. Není to tak, že když jí nevychválím do nebes, budu ji muset vrátit nebo nedostanu peníze. Jde hlavně o to, aby o tý věci bylo slyšet, protože každej produkt existuje v milionu variant a je fakt těžký objevit všechny, o všech si něco zjistit a pak dělat nějaký porovnání a vybírat ten, co se nejvíc hodí pro naše potřeby. A když je firma ochotná investovat do propagace blogerkou, proč toho nevyužít? Ono taky není zrovna lehký a levný tvořit pořád nějakej novej obsah blogu a psát o věcech tak, aby se dokola neopakovalo pár témat a aby to pro vás bylo dlouhodobě zajímavý a pro nás blogerky finančně udržitelný. A je jedno, jestli jde o kosmetiku, oblečení nebo třeba vouchery do restaurací. Zároveň je taky logický, že přece nebudu brát uplně všechno a že odmítnu nabídku na něco, co vím, že není nic pro mě. Já třeba bydlím v garsonce a už teď se tam s Kubou skoro nehnem, natož kdybych brala všechen barter, co mi přijde nabídkou. Nenene. Beru jen to, co se mi zrovna hodí, co vím, že využiju nebo třeba nabídky od značek, kterým jsem věrná sama o sobě už delší dobu a tam je ta radost z nabídky samozřejmě největší.
Já na sama na sobě registruju, že tyhle zmínky na blogu a instagramu na mě mají ohromnej vliv - třeba nedávno jsem v totálním slejváku hledala jeden novej fresh bar, ve kterým jsem si chtěla dát jedno smoothie, co jsem viděla u někoho na instagramu a musela jsem se smát sama sobě, jak hrozně se tím nechám ovlivnit. Ale vyplatilo se mi to, protože lepší smoothie jsem v životě neměla. A nenapadlo mě zkoumat, jestli to byl sponzorovanej příspěvek nebo ne, protože to prostě neřeším, věřím lidem, který sleduju už delší dobu, že jejich tipy jsou upřímný. Protože jinak by nemělo smysl je sledovat, ne? Ráda bych, abyste to takhle měly i u mě. Rodiče mě od malička učili, že se mám k ostatním chovat tak, jak bych chtěla, aby se oni chovali ke mě. Držím se toho prakticky ve všech aspektech života i v tom, jak píšu blog.
Četla jsem i názor, že někdo věří víc těm míň známým blogerkám, který nedostávají tolik věcí zadarmo a proto píšou upřímně. Ze svý zkušenosti teda vím, že jsem ze svých prvních spoluprácí byla tak vyplesklá, že jsem o nich byla schopná napsat, že jsou to nejlepší věci na světě jen proto, že jsem byla strašně nadšená a vděčná, že můj malej blogísek někdo objevil a oslovil a po pár nošeních mě třeba to nadšení z tý věci úplně přešlo, protože jsem tak nějak vystřízlivěla z toho nadšení. Ale nedovolila jsem si napsat, že mi to až tak nevyhovuje, aby náhodou se na mě firma nenaštvala a co kdyby se mnou pak už nikdy nikdo nechtěl spolupracovat.
Existuje spousta věcí, který bych chtěla vyzkoušet a samozřejmě si je nemůžu za svoje peníze všechny dovolit. Můžu ale některý z nich vyzkoušet díky blogu a pak si ujasnit, jestli by za to ty peníze stálo a pak Vám o tom napsat. A to mi přijde super, jak pro mě, tak pro Vás.
Existuje spousta věcí, který bych chtěla vyzkoušet a samozřejmě si je nemůžu za svoje peníze všechny dovolit. Můžu ale některý z nich vyzkoušet díky blogu a pak si ujasnit, jestli by za to ty peníze stálo a pak Vám o tom napsat. A to mi přijde super, jak pro mě, tak pro Vás.
Myslím si, že být otevření v tom, s kým spolupracujeme a s kým ne, je správný a důležitý. Stejně důležitý ale je, aby čtenáři pochopili, že spolupráce se nerovná "musím to vychválit i kdyby mi to nesedlo". Protože pak by to celý postrádalo smysl, ne?
Zajímalo by mě, jakej na tohle máte názor vy... Schválně se se mnou podělte v komentářích, děkujuu :))